Tiedote
Esitys: Myös 65 vuotta täyttäneiden tulisi maksaa kalastonhoitomaksu / Förslag: Även 65-år fyllda borde betala fiskevårdsavgift

Esitys: Myös 65 vuotta täyttäneiden tulisi maksaa kalastonhoitomaksu / Förslag: Även 65-år fyllda borde betala fiskevårdsavgift

Kalatalouden Keskusliiton tiedote / pressmeddelande 23.3.2023

Kalastuslain ja kalastonhoitomaksun tavoitteena on turvata luontaiset kalakannat ja hyvät kalastusmahdollisuudet. Kalastajista noin neljäsosa on täyttänyt 65 vuotta. He ovat nykyisen lain mukaan vapautettu kalastonhoitomaksuista. Suomen väestön ikärakenteen vuoksi osuus vapautuvista maksajista on kasvussa. Edessämme on kestämätön yhtälö, jossa yhä harvemmat kalastajat rahoittavat kalakantojemme hoitoa ja kalastusmahdollisuuksien ylläpitoa.

Nykyinen kalastonhoitomaksun yläikäraja (65 v.) otettiin käyttöön kalastuslainsäädännössä poliittisen vaikuttamisen myötä vuonna 1997 ilman minkäänlaista vaikutusten arviointia. Viimeisen 20 vuoden aikana kalastonhoitomaksujen maksajien määrä on tippunut 100 000 kalastajalla. Hupeneviin kalastonhoitomaksuvaroihin on sinnikkäästi etsittävä ratkaisuja lähivuosina. Yhtenä vaihtoehtona esitetään kalastonhoitomaksun yläikärajan poistamista tai korottamista.

-Kestävän kalatalouden rahoitus tulisi rakentua käyttäjä maksaa -periaatteen ympärille. Pidämme erittäin tärkeänä, että alle 18-vuotiaat saavat jatkossakin kalastaa ilman kalastonhoitomaksua, mainitsee toiminnanjohtaja Vesa Karttunen Kalatalouden Keskusliitosta.

Kalastonhoitomaksut palautuvat kalastajien iloksi

Maksukertymän riittävyyden turvaaminen tuo mukanaan huomattavia etuja kalastajille, iästä riippumatta. Kalastonhoitomaksuina sisään virtaava raha maksetaan takaisin valtion budjetista kalastuksen hyväksi. Se palvelee kaikkia kalastajia.

Varoja myönnetään nykyisin kalavesien hoidon suunnitteluun ja toteutukseen, neuvontapalveluihin, kalastuksenvalvontaan, kalatalousalueiden toimintaan sekä vesialueiden omistajille kalavesien käytöstä maksettaviin korvauksiin. Esillä on ollut myös kalastonhoitomaksuvarojen käyttö Imatralle tulossa olevan erä- ja luontokulttuurimuseon rahoitukseen, mikä ei toteudu ilman maksajapohjan laajentamista.

Summattuna riittävillä kalastonhoitomaksumäärillä:

*Kalavetemme ja kalakannat voivat paremmin
*Vesistöjä kunnostetaan ja valvotaan tehokkaammin
*Kalastajilla on enemmän kalastettavaa

Löytyykö poliittista tahtoa?

Ikäperusteisen vapautuksen poistaminen edellyttää selkeää poliittista päätöstä ja hyväksyntää. Tukea esitykselle on saatava myös kalastajien joukosta – luopuminen saavutetusta edusta ei ole ikinä helppoa. Vaihtoehdot ovat kuitenkin vähissä. Kalastonhoitomaksujen jatkuva hinnannosto ikäryhmälle 18–64-vuotiaat ei pidemmän päälle ole kestävä, eikä oikeudenmukainen ratkaisu.

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Vesa Karttunen, Kalatalouden Keskusliitto, puh. 050 3850 875

Katso Kalatalouden Keskusliiton vaalitavoitteet vuoden 2023 eduskuntavaaleihin täältä.

________________________________

Lagen om fiske och fiskevårdsavgiften har som syfte att trygga de naturliga fiskbestånden och goda fiskemöjligheter. Av de som fiskar har en fjärdedel fyllt 65 år och är enligt nuvarande lagstiftning befriade från fiskevårdsavgiften. På grund av den finländska befolkningens åldersstruktur ökar mängden hela tiden. Vi står inför en ohållbar ekvation där allt färre fiskare finansierar vården av våra fiskbestånd och upprätthållandet av fiskemöjligheter.

Den övre åldersgränsen (65 år) för fiskevårdsavgiften infördes i fiskerilagstiftningen år 1997 genom en politisk lagmotion utan konsekvensbedömning. Under de senaste 20 åren har mängden fiskare som avlägger fiskevårdsavgift minskat med 100 000. Det här problemet måste lösas inom de närmaste åren. Ett alternativ skulle vara att ta bort den övre åldersgränsen, eller att höja den. – En hållbar finansiering av fiskerihushållningen borde bygga på användaren betalar -principen. Vi tycker ändå att det är väldigt viktigt att under 18-åringar även i fortsättningen får fiska utan att avlägga fiskevårdsavgift, säger verksamhetsledare Vesa Karttunen på Centralförbundet för Fiskerihushållning.

Fiskevårdsavgiften returneras till fiskarna

Att trygga tillräckliga fiskevårdsintäkter medför betydande fördelar för alla fiskare, oberoende av deras ålder. De pengar som flödar in som fiskevårdsavgifter utbetalas via statsbudgeten fisket till goda. Fiskevårdsavgiften betjänar alla fiskare.

Fiskevårdsavgifterna används för att planera och verkställa fiskevård, rådgivningstjänster, fiskeövervakning, fiskeriområdesverksamhet samt som ersättningar till vattenägarna för att deras fiskevatten nyttjas. Det har även diskuterats att fiskevårdsavgiftsmedlen skulle börja användas för att finansiera det nya jakt, fiske- och naturkulturmuseet som planeras till Imatra. Det här är inte möjligt utan att betalarbasen utvidgas.

Summa summarum, med tillräckliga fiskevårdsavgifter:

*Mår våra fiskevatten och fiskbestånd bättre
*Restaureras och övervakas våra vatten bättre
*Kan fiskarna njuta av bättre fiskfångster

Finns det politisk vilja?

Att införa fiskevårdsavgift för alla över 18 år kräver ett tydligt politiskt beslut och godkännande. Även fiskarnas stöd behövs – det är aldrig lätt att avstå från en uppnådd förmån. Det finns ändå få alternativ – att fortsätta höja fiskevårdsavgifterna för åldersgruppen 18–64-åringar är inte i längden vare sig hållbart eller rättvist.

Tilläggsuppgifter:

Verksamhetsledare Vesa Karttunen, Centralförbundet för Fiskerihushållning, tel. 050 3850 875

Läs Centralförbundet för Fiskerihushållnings valmålsättningar i sin helhet här.

0